33 14 31 88 | Kontakt os

Visdomstænder

Får alle visdomstænder?

I dag er det ikke alle, der får deres visdomstænder og nogle opdager ikke engang, at de har fået dem. For nogle bryder visdomstænderne ud uden smerter eller gener, mens andre oplever mange smerter i forbindelse med deres frembrud. De fleste får deres visdomstænder i alderen 17-20 år og i start tyverne vil visdomstænderne være fuldt udvokset, hvis de altså kommer.

Der vil komme et tidspunkt, hvor vi ikke længere vil udvikle visdomstænder, fordi vi ikke har samme behov for dem, som vi havde tidligere. Vores kæbeparti er blevet mindre i forbindelse med menneskets udvikling, og vi har ikke det samme behov for at have ekstra kindtænder for at kunne tygge vores mad.

Ikke desto mindre kan det være meget ubehageligt for rigtig mange mennesker, når visdomstænderne begynder at bryde frem, og det kan der være flere årsager til. Som regel skyldes smerterne, at der er pladsmangel i munden, der betyder, at de trykker på de bagerste kindtænder og ikke kan bryde helt frem.

Hvis du oplever smerter eller gener omkring dine visdomstænder er det vigtigt, at du kontakter en tandlæge, som kan vurdere om de skal fjernes eller om det blot er ømhed, der vil gå over.

Skal de fjernes?

Det er slet ikke alle visdomstænder, det er nødvendigt at få fjernet, men desværre vil det for nogle af vores patienter være nødvendigt, fordi de ellers vil skade de sunde tænder, der omgiver dem. Hos Rosenklinikken ved vi, at det kan være svært for nogle mennesker at komme til tandlægen på grund af tidligere dårlige oplevelser – og det bliver bestemt ikke bedre, hvis de har mistanke om, at de skal have fjernet deres visdomstænder.

Derfor har vores medarbejdere fokus på at give omsorgsfulde og skånsomme behandlinger. Hos os er det vigtigt, at vores patienter oplever komfort og veltilpashed, når de er i klinikken. Skal vores patienter have fjernet deres visdomstænder, vil vi sørge for god, åben kommunikation omkring behandlingsforløbet og give vores faglige rådgivning både før, under og efter behandlingen. Der kan opstå smerter og ubehag efter fjernelse af visdomstænder, og her vil vi sikre os, at give alle patienter vejledning til, hvordan disse kan lindres efter de kommer hjem fra vores klinik.

Det kan være meget ubehageligt ikke at reagere på ømhed og smerter i og omkring sine visdomstænder, og de kan blive værre med tiden, hvis de ikke tilses af en tandlæge. Du kan altid ringe til os hos Rosenklinikken, hvis du har spørgsmål til dine visdomstænder og fjernelse af dem.